Wednesday, June 10, 2009



Turki Selepas Sultan Abdul Hamid 1876-1016

Sultan Abdul Hamid dikeluarkan dari istana dan menetap di sebuah tempat bernama Beylerbeyi Palace di Bosphorus. Sultan Abdul Hamid banyak menghabiskan masa dengan pertukangan dan juga bacaan. 

Ramai yang tidak mengetahui Sultan Abdul Hamid bukanlah sultan terakhir Khalifah Uthmaniyyah, malah beliau digantikan oleh adiknya Sultan Mehmet V yang dibonekakan oleh Parlimen. Sultan itu kemudiannya digantikan oleh Mehmed VI dan seterusnya Sultan Abdul Majid II  yang menggunakan gelaran Khalifah. 

Sultan Abdul Majid II menggunakan gelaran khalifah akibat daripada sentimen politik yang dimainkan oleh Majlis Nasional Turki. Gelaran ini bukanlah secara umum dan hanya digunakan sebagai simbol bagi meredakan kemarahan masyarakat Turki pada masa itu. 

Akibatnya pusat pentadbiran baru di Turki diasaskan di Ankara pada tahun 1923 manakal Istanbul masih lagi menjadi pusat pemerintahan khalifah. Perkara ini menandakan bermulanya sekularisme di Turki sehinggalah pada 29 Oktober 1923, keseluruhan Turki mula dipengaruhi oleh golongan politik ulta-nasionalis yang condong kepada kemalisme dan sekularisme. Kedua-dua ideologi itu menyebabkan timbul perasaan benci khalifah kepada Mustafa Kamal, Mustafa Kamal bertindak cepat dengan menghala segala ketidak tentuan politik di Turki ke muka Sultan, akibatnya Sultan didakwa akibat menghuru harakan negara. 

Pada 3 Mac 1924, kekhalifahan Turki telah dihapuskan sama sekali. Maka wujudlah jalan hitam di Turki sehingga kini. Bukan sahaja menyah kekuasaan kesultanan Turki bahkan terus menerus menghina dan mencerca Islam secara terang-terangan. Agama Islam menjadi simbol yang hanya diamalkan oleh individu dan bukan lagi amalan sejagat. Segala kekalutan semakin parah dengan mengalunkan azan dengan bahasa Turki dan membaca tafsiran al-Quran di dalam bahasa Turki bagi menghalang apa yang dilabelkan sebagai budaya gelap di tanah Arab tidak mencemarkan kemodenan yang diminta oleh Mustafa Kamal itu. 



No comments: